Monday, December 22, 2008

**Pokok-Pokok Di Sekeliling Rumahku



Hai.hai hai...Kali ini aku nak kongsi dan cite la sikit2 mengenai pohon2 di sekeliling umah aku yang terletak di Ngeri Kedah yang sejahtera ni... AKu duk kampung,so macam2 la boleh di tanamkan.tak rugi berbudi pada tanah orang kata.... Ni,yang best duk kampung..sayur2 untuk masakan seperti lengkuas,serai,limau nipis,limau purut tak yah beli..ada je disekeliling uamh aku...ni sebahagian je yanga da di sekitar umah aku yang aku sempat amik gambar...


NI pokok Manggis.AKu beli anak pokok nie then mak aku la tukang tanamm.kiranya pokok aku la kan :P..aku memang suka makan buah maggis..so,bila nampk ada juai anak pokok nie kat nat kampung bukit(pekan sehari) aku beli la.. tapi,bukan pokok kawin pon..masa tu dah abis pokok kawin..so aku beli jek la yang nie..2 thun usianya..moga2 cepat berbuah..aku kalau dapat buah maggis satu beg besar tu aku bleh perabihkan...hitam2 si tampuk manggis.aku suke wo0o0..hakhakhak
Haaaa..ni yang specialnya antara pokok2 kat umah aku..ni pokok anggur..korang jangan ingat pokok anggur tak bleh hidup dan berbuah..tunggu dan lihat nanti..sebab kat cnie ada yang tanam dan dah berbuah pon..anggur hijau nie...aku yang beli dan ayah aku tukang tanam,hakhakhak,,ingtkan da nak mati ritu masa mula2 tanam.rupanya,tumbuh dengan suburnya..tinggi dari aku lagi..baru 3 bulan aku rasa pokok nie...tapi,baru sepokok,aku nak beli lagi 2,3 pokok..kang spokok tak berbuah lak sebab tak bleh wat perdebungaan kan..

Ni pokok rambutan.dah berbuah dah beberapa tahun... tapi manyak simut o0o0o ini pokok..maklumla.manis sangat isinya.tu yang semut suka..

Ni pokok bunga apa tah aku pon tatau..senang jadi je nie..tabur2 benih ja dh tumbuh..
Ni anak pokok bunga ros .. semai untuk banyakkn lagi...tak bleh la nak amik bunga2 rosnyer gambar..kemarau nie dia tak mo berbunga lak.ritu jenuh kemerah bunga...

Pokok/bunga kekwa..

Pokok / bunga cempa

Pokok lidah buaya yang mempunyai banyak khasiat..
Orchid putih
Orkid banyak kat umah akau sebab ayah aku peminat orkid..sapa yang ade benih orkid yang lawa2 meh la bagi :P hehhehee,,,setakat nie dulu la aku menaip..da nk p mandi lak.. oh..lupa amik gambar pokok salak..pokok salak pon ada kt umah aku nie..pelam,petai,nyioq,jambu,betik..paling banyak pokok petai la..hakhakhak,,sebab fmly kami sume makan petai..anak sedara aku yang 3 tahun tu pon pandai makan ulam petai beb..

4 comments:

izman on December 22, 2008 at 1:41 PM said...

salam singgah.

meriahnya pokok2, anggur pun ada.

banyak pokok, lagi sejuk persekitaran rumah

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on December 22, 2008 at 2:49 PM said...

salam juga.. boleh la jgk sejuk2 .ehehhhee

dayana on December 23, 2008 at 4:40 PM said...

pokok bunge pink yg mak ckp men tabur2 je benih de tu name nye pokok keembung
mmg sgt senang idop

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on December 23, 2008 at 8:56 PM said...

o0o0 nama keembung eh.huhuh,kt umah bnyk,ade yg tumbuh2 sendirik ja :P

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino