Tuesday, October 08, 2013

Doa Sebelum dan Selepas Membaca Al-Quran Serta Terjemahan Doa


Amalan membaca doa sebelum dan selepas mengaji quran amat lah baik kalu kita dapat amalkan. Sekurang2nya mohon doa dulu pada Allah sebelum memulai bacaan. Sesudah membaca Quran pula kita mohon dan berdoa lagi ke hadrat Allah Taala. Mohon agar Allah beri kelapangan dada menerima ilmu serta mohon hidayah dan petunjuk pada kita yang sentiasa berharap semata-mata hanya kepada-Nya.


Sebelum nak mula ngaji, elok amalkan membaca doa:

Ertinya: Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmah-Mu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmat-Mu, wahai yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


....diikuti dengan:
yang bermaksud: "Ya Tuhan, lapangkanlah dadaku, mudahkanlah segala urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, agar mereka mengerti perkataanku." (QS Thaha 27)


Usai membaca Quran pula, elok pula amalkan membaca:
Terjemahannya: "Ya Allah rahmatilah kami dengan al Quran. Jadikan ia imam kami, cahaya, petunjuk dan rahmat bagi kami. Ya Allah ingatkanlah kami apa yang kami lupa dan ajarkan bagi kami apa yang kami jahil. Kurniakanlah kepada kami untuk dapat membacanya sepanjang malam Ya Allah dan sepanjang siangnya. Jadikanlah ia perisai kami. Wahai Tuhan sekelian alam."

4 comments:

Unknown on April 11, 2014 at 9:54 AM said...

Mohon diijazahkn doa ini.. ^_^

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on April 22, 2014 at 5:37 AM said...

silakan

Unknown on January 14, 2015 at 12:08 PM said...

Alhamdulillah... terima kasih

nurul shinju on August 28, 2015 at 6:27 PM said...

Mohon diijazahkan doa ini sis.
Jazak Allah khair.

From: Nurul Husna

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino