Friday, October 26, 2012

Sunnah-Sunnah Di Hari Aidil Adha



Sunnah-Sunnah Di Hari Aidil Adha
1. Mandi
Dalilnya:
“Seorang lelaki bertanya kepada Ali radhiAllohu’anhu tentang mandi, ia menjawab: ‘Mandilah setiap hari jika engkau mau’. Lelaki tadi berkata: ‘bukan itu, tapi mandi yang benar-benar mandi’. Ali menjawab: ‘Mandi di hari Jum’at, AIdil Fitri,AIdil Adha dan hari Arafah’”.
(HR. Al Baihaqi, dishahihkan Al Albani dalam Al Irwa 1/177)

2. Memakai pakaian yang terbaik. Sebagaimana diriwayatkan dari Nafi’:
“ Ibnu Umar biasa mengenakan bajunya yang terbaik pada  AIdil Fitri dan  AIdil Adha”. (HR. Al Baihaqi 6143, dishahihkan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari 2/510)

3. Tidak makan hingga kembali dari solat Raya.
Dalilnya hadits Buraidah:
“Nabi ShallAllohu’alahi Wasallam biasanya tidak keluar pada hari AIdil Fitri hingga makan terlebi dahulu, dan tidak makan pada hari AIdil Adha hingga beliau kembali dari solat”. (HR. Ibnu Majah 1434, dishahihkan Al Albani dalam Shahih Ibni Majah)

4. Mengambil jalan yang berbeza ketika pergi solat Raya.
Dalilnya hadits Jabir:
“Nabi ShallAllohu’alahi Wasallam biasanya ketika hari Raya  mengambil jalan yang berbeda antara pulang dan pergi”.
(HR. Bukhari 986)

5. Sebagian ulama menganjurkan untuk menyegerakan pelaksanaan solat Aidil  Adha, dengan kata lain jika dimulai lebih pagi itu lebih baik. Diriwayatkan secara mursal bahwa:

“Nabi ShallAllohu’alahi Wasallam mengirim surat kepada Amr bin Hazm ketika ia di Najran agar ia menyegerakan solat AIdil Adha dan mengakhirkan solat AIdil Fitri dan mengingatkan manusia”.
(HR. Al Baihaqi 3/282).
Jangan lupa wewangiannya.. ;)Kami segenap admin page ini mengucapkan
Mohon maaf lahir batin
Selamat hari raya AIdil Adha 1433 H....;)

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino