Saturday, April 11, 2009

**Resepi Jeruk Pelam




Kemarin aku takde watpe..aku kait buah pelam telor kat belakang rumah aku yang banyak2 tu..aku belah2..buah jeruk.ehhehhee.arini dah jadi.da boleh makan dah..


Ini Resepi aku buat sendiri:-

Bahan2:-
2kg buah pelam telor
garam
1/2kg gula pasir(dimasak dengan air)

Cara-cara menyediakannya:-

1-BAsuh buah pelam tadi dan belah mengikut saiz kesukaan anda.
2-Rendamkan didalam air garam 3-4 jam.
3-Buang air garam tadi dan masukkan air gula yang telah dimasak tadi.
4-Jangan campurkan dengan air lain..Ini disebabkan..buah mangga tadi akan mengeluarkan air.
5-Biar semalaman.Dan sedia untuk di makan.
6-Perlu diingatkan,jeruk ini tidak dimasukkan bahan awet untuk tahan lama,jadi simpan di dalam peti sejuk untuk tahan dari jeruk ini rosak.

2 comments:

ZuL on April 11, 2009 at 3:24 PM said...

terbayang seperti organ-organ yang telah diawet

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on April 11, 2009 at 7:02 PM said...

kenapa itew yg kan:compius:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino