Friday, March 13, 2009

**Derian Merah???






-






Ahaaa..pernah tengok ke??? Baca2 email tadi,tengok2 kuar email derian merah nie...macam tak lalu pon ada kan..tapi tengok buah dia dari luar kuning...nampak ranum... nyum nyum nyum...macam mana tah rasa.. macam pelik je kan? tapi benar...


Pokok Durian Merah adalah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama saintifiknya Durio graveolens Becc.

Durian Merah ini adalah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Tetapi kalau tak silap aku di Semenanjung Malaysia memang susah nak jumpa durian jenis ni. Di Sabah Sarawak mungkin ada banyak la agaknya. Nama saintifiknya Durio graveolens. Durian Merah ini oleh masyarakat Dayak Kenyah disebut durian daun, mungkin disebabkan lebar daunnya hampir selebar telapak tangan orang dewasa. nda pernah makan durian merah ni,??? Sedap sangat ke durian jenis ini?

Dengar kata sedap.walau bau nya agak busuk..
Dan terbaca jugak banyak di sabah...








-

3 comments:

Anonymous said...

ni cam buah turap nih... byk kat tmpt aku...sabah ... dulu pun tak nah tgk..sejak dok sabah baru tau... parent aku cakap cam derian rase die sejibik...tatau plak aku aku tak makan derian huehuehue.. mari mari datang sabah

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on March 15, 2009 at 8:16 AM said...

o0o0o nama turap la pulak... tp panggil turap.o0o0o0o

NuRuL wHaTeVeR on March 20, 2009 at 11:02 PM said...

eh ni mmg durian laa.. tp isi dia kaler merah... hehehe kat kmpung mak sy kat sabah ada.. ermm sedap gak laa.. tp x minat hehe.. isi puteh lagi sedap.. hehe..

ermm turap? ke tarap? hehe.. tarap lagi sedap .. manis!! jom datang sabah heheh

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino