Tuesday, May 03, 2011

Travian: ARTIFAK


Dalam sesetengah dunia permainan Travian, terdapat beberapa artifak yang akan muncul dan memberikan jenis – jenis bonus tertentu kepada pemiliknya. Tiada lagi apa yang dipanggil sebagai artifak yang memberikan bonus kepada persekutuan secara khusus! dan sebagai tambahan, bonus yang datang dari artifak yang sama tidak lagi memberikan kesan tambahan contoh: 2 artifak tanaman tidak lagi memberikan kesan kepada senggaraan makanan sebanyak 1/4 dari produksi semasa, tetapi hanya 1/2 sahaja.
Kekayaan empayar anda disimpan dalam Perbendaharaan. Satu bilik menyimpan Artifak tersedia dalam setiap Perbendaharaan tahap 10.

A. Untuk merampas artifak kecil, anda perlu memusnahkan Bangunan Perbendaharaan yang menyimpan artifak tersebut. Serangan dalam mod Normal perlu dilakukan dari kampung yang mempunyai Bangunan Perbendaharaan di tahap 10. Serangan tersebut mestilah merupakan satu serangan yang berjaya (sekurang – kurangnya 1 unit penyerang terselamat). Pada versi T3, Wira mestilah bersama – sama dalam serangan dan terselamat ketika menyerang dan mengambil Pelan Pembinaan Kuno atau Artifak ini.

Artifak besar perlu Perbendaharaan level 20 dan artifak kecil Perbendaharaan level 10
B. Artifak-artifak di Travian

Set | Nama | Kesan
1 Rahsia Arkitek (Kecil) Bangunan dan tembok 4x lebih kukuh (Kampung)
1 Rahsia Arkitek (Besar) Bangunan dan tembok 3x lebih kukuh (Akaun)
1 Rahsia Arkitek (Unik) Bangunan dan tembok 5x lebih kukuh (Akaun)
2 But Berkuasa (Kecil) Askar 2x lebih cepat (Kampung)
2 But Berkuasa (Besar) Askar 1.5x lebih cepat (Akaun)
2 But Berkuasa (Unik) Askar 3x lebih cepat (Akaun)
3 Mata Helang (Kecil) Peninjau 5x lebih kuat dari biasa, dapat mengetahui askar apa yang menyerang tetapi bukan jumlahnya (Kampung)
3 Mata Helang (Besar) Peninjau 3x lebih kuat dari biasa, dapat mengetahui askar apa yang menyerang tetapi bukan jumlahnya (Akaun)
3 Mata Helang (Unik) Peninjau 10x lebih kuat dari biasa, dapat mengetahui askar apa yang menyerang tetapi bukan jumlahnya (Akaun)
4 Kawalan Diet (Kecil) Penggunaan tanaman oleh askar anda dan askar bantuan yang berada dalam kampung dikurangkan 1/2. (Kampung)
4 Kawalan Diet (Besar) Penggunaan tanaman oleh askar anda dan askar bantuan yang berada dalam kampung dikurangkan 3/4. (Akaun)
4 Kawalan Diet (Akaun) Penggunaan tanaman oleh askar anda dan askar bantuan yang berada dalam kampung dikurangkan 1/2. (Akaun)
5 Pelatih Berbakat (Kecil) Mengurangkan masa latihan di bengkel, kandang kuda dan berek pada 1/2 (Kampung).
5 Pelatih Berbakat (Besar) Mengurangkan masa latihan di bengkel, kandang kuda dan berek pada 3/4. (Akaun)
5 Pelatih Berbakat (Unik) Mengurangkan masa latihan di bengkel, kandang kuda dan berek pada 1/2. (Akaun)
6 Penyimpan Utama (Kecil) Membenarkan anda membina gudang/jelapang besar. (Kampung)
6 Penyimpan Utama (Besar) membenarkan anda membina gudang/jelapang besar. (Akaun)
7 Pengeliru Musuh (Kecil) Meningkatkan kapasiti gua pada 200x (Kampung)
7 Pengeliru Musuh (Besar) Meningkatkan kapasiti gua pada 100x (Akaun)
7 Pengeliru Musuh (Unik) Meningkatkan kapasiti gua pada 500x (Akaun)
8 Artifak Durjana (Kecil) Artfak ini menukar kuasa atau kelebihannya setiap 24 jam. (Kampung)
8 Artifak Durjana (Unik) Artfak ini menukar kuasa atau kelebihannya setiap 24 jam. (Akaun)
9 Pelan Bangunan Dunia Keajaiban Diperlukan untuk membina Dunia Keajaiaban di Kampung Natar.
C. Siapkan troops anda untuk serangan ke kampung artifak.
Minimum 10k infantri dan 5k kalvari  untuk artifak kecil dan 15k infantri dan 7k kalveri untuk artifak besar .Tarbil baik kecil maupun besar 20-100 saja sudah cukup kerana sasaran hanya perbendaharaan.
http://gadiskalispeluru.blogspot.com/

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino