Friday, October 29, 2010

Makan Untuk Elak Diabetes


* Caranya adalah dengan mengubah gaya hidup; mengamalkan diet sihat, sentiasa mengawasi berat badan dan bersenam.
* Selain itu, amalkan tabiat makan yang sihat; bersederhana apabila makan, menepati waktu makan dan mengambil pelbagai buahan, sayuran serta bijirin penuh.
* Untuk mengelak diabetes, anda perlu makan lebih banyak sayuran, kurangkan karbohidrat, minuman bergula dan memilih lemak sihat berbanding lemak tidak sihat.
* Apabila makan, perhatikan diet dan tepati waktu makan. Elakkan snek atau mengambil makanan ringan di antara waktu makan seperti biskut, coklat dan gula-gula kerana ia akan memberi kesan kepada tahap gula dalam darah.

Lebihkan sayur-sayuran serta buah-buahan, dan kurangkan gula dalam diet anda.

* Makan sekadar mengalas perut saja. Seeloknya berhenti sebelum kenyang. Ingat, jumlah makanan yang anda suap ke mulut juga penting dalam menentukan tahap kesihatan. Jika makan terlalu banyak, berat badan akan bertambah dan ini adalah salah satu faktor diabetes.
* Pelan makanan yang baik, sama ada anda penghidap diabetes atau bukan adalah yang tinggi nutrien, rendah lemah dan sederhana dalam kalori. Anda perlu memberi penekanan kepada sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin penuh.
* Mengelak atau mengawal diabetes melalui makanan tidak bermakna anda tidak boleh mengambil gula langsung. Anda masih boleh menikmati pemanis mulut contohnya, tetapi tidaklah banyak dan ia mestilah sebahagian daripada pelan makanan sihat serta diiringi senaman.
* Begitu juga dengan pengambilan karbohidrat seperti nasi dan roti. Anda masih boleh mengambilnya, tetapi dalam jumlah sedikit, dan dari jenis bijirin penuh yang merupakan sumber fiber yang baik. Fiber dihadam dengan lebih perlahan dan menyeimbangkan tahap gula dalam darah.

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino