Monday, August 09, 2010

Hukum Memakai Wangian Beralkohol Dalam Solat


sumber: JAKIM

SOALAN

Tidak sah sembahyang kita jika memakai perfum yang mengandungi alkohol.Betul atau salah?Adakah semua perfum yang berada di pasaran sekarang mengandungi alkohol? Bagaimana saya boleh tahu samada perfum tersebut mengadungi alkohol? .

JAWAPAN

1. Alkohol biasanya digunakan sebagai bahan pelarut dalam ubat-ubatan dan alat solek seperti minyak wangi,kolon, losyen dan sebagainya.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ke 7 pada 11-12 April 1984 telah membuat keputusan seperti berikut:
Ubat-ubatan dan pewangi yang mengandungi alkohol adalah harus dan dimaafkan.

2. Anda boleh mendapatkan maklumat berkaitan pewangi mengandungi alkohol atau tidak, melalui label pembungkusan pewangi tersebut atau dari kilang pengeluar produk berkenaan sekiranya mampu. 

JAKIM

1-Jawapan
Dimaafkan cecair yang najis seperti alkohol yang dicampurkan ke dalam ubat-ubatan atau benda-benda pewangi seperti air wangi atau minyak wangi bagi tujuan memelihara dari kerosakan atau untuk menahankan bauannya di atas kadar yang diperlukan bagi tujuan itu maka dengan itu benda-benda pewangian atau ubat-ubatan yang dicampurkan ke dalam cecair najis seperti alkohol bagi tujuan tersebut dan di atas kadar yang diperlukan bagi tujuan itu harus dipakai dan digunakan sekalipun di dalam sembahyang.Sumber: Jabatan Mufti Kedah

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino