Thursday, October 30, 2008

Muzium Padi Gunung Keriang


Muzium Padi

Terletak di Gunung Keriang, muzium ini menunjukkan perkembangan penanaman padi menggunakan peralatan tradisional sehingga ke peralatan moden.

Ini adalah muzium padi pertama di Malaysia, dan yang keempat dibuka di dunia setelah Jepun, Jerman dan Filipina.

Bangunan ini mempunyai senibina yang unik dengan gambaran seperti padi yang telah dituai. Motif padi turut digunakan di seluruh bangunan muzium ini, di tangga, pintu masuk muzium dan pagar mengelilingi kawasan ini.




Muzium ini menunjukkan proses penanaman padi di Malaysia, dan pelbagai peralatan yang digunakan sejak bertahun lamanya. Terdapat juga mural padi, yang dihasilkan oleh 60 pelukis dari Korea Utara, menunjukkan sejarah penanaman padi di Malaysia.

Muzium Padi ini kini menjadi tarikan utama pelancongan di Kedah, yang turut dikenali sebagai Jelapang Padi Malaysia. Ia mengambarkan sejarah, cara hidup dan keunikan musim penanaman padi di Kedah Darul Aman.



Pembinaan Muzium Padi ini sebagai menghormati aktiviti penanaman padi yang menyumbang kepada sejarah dan sosio ekonomi penduduk di Kedah khasnya dan Malaysia amnya.




Waktu Operasi : 9:00 pagi - 5:00 petang (setiap hari) Bayaran Masuk : RM3.00 (Dewasa) RM1.00 (Kanak-kanak) RM2.00 (kamera).






Mesin Padi Lama

3 comments:

Dondo Chakka on October 31, 2008 at 8:49 PM said...

huwaiiyooo... adi putra datang kedah.. main boling dgn rinak tuu...ekekeke.. tabik la rinak member kamceng dgn adi putraa.. nak saainnn... :P hehhehe..

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on November 1, 2008 at 11:45 PM said...

master jiraya>> ni kan ade komen encik..mana ada delete pon :ras: nak kena nie ckp org delete.die komen kt lain die cakap kite delete eks..

erk.napa org pangei die adi putra???

Shahrulrock on December 27, 2008 at 2:44 AM said...

Kampung aku tu....Gunung Keriang banyak menyimpan cerita suka, cerita duka.....

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino