Saturday, October 04, 2008

****Cara Cara Menukar Template Blogspot*****


Pertama anda harus membackup dulu template anda caranya masuk ke menu "Layout --> Edit HTML", terus klik link bertuliskan "Download Full Template" terus simpan file yang diberikan.


Kedua iaitu membackup elemen-elemen atau widget-widget yang dah pernah anda pasang, caranya begini, masuk ke menu "Page Element", disitu kan banyak element-element yang sudah anda pasang, dibawahnya ada link bertuliskan "edit" klik link-link tersebut satu persatu, copy isi dari element itu dan simpan dalam notepad. Kalau anda dah ganti template dan ingin memasang element-element tersebut tinggal copy dari notepad dan letakkan di "add page elements".


Ketiga, jika template dan element-element sudah kamu backup langkah selanjutnya iaitu mengupload template yang sudah anda download. Biasanya file template yang di download berbentuk "xml" tapi kadang-kadang ada juga yang berbentuk "zip atau rar", kalau begitu anda harus mengekstraknya dulu sehingga dapat file berbentuk "xml". Kemudian cara menguploadnya, Kembali ke menu "Edit HTML", disitu ada button "brows" klik button tersebut dan cari file template yg ingin anda pakai, setelah itu terus klik button "upload".


Keempat, biasanya kita akan mendapat pengesahan seperti gambar dibawah ini, itu ertinya element-element anda akan dihapus. Klik button "Confirm & Save"

3 comments:

SAIFUL on December 11, 2008 at 8:47 AM said...

assalamualaikum...
saya nak tahu macam mane nak edit blog supaya ia lebih menarik mcm blog awak gadis peluru....
dan boleh bagi tip2 atau panduan buat saya....klu boleh sent kat email saya ....
acetipex@gmail.com
saya harap gaids peluru dapat membantu saya serta ia dapat menambah

Joanna on January 21, 2009 at 7:15 PM said...

sama boleh ajar saya sekali tak asj_teguh@yahoo.com

AziE-rAh on February 26, 2009 at 4:14 PM said...

di mana boleh saya dapatkan templete yg menarik? email saya shazrin98@yahoo.com

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino