Sunday, December 05, 2010

HUKUM MEMAKAI PURDAH DAN KEADAAN SI PEMAKAI???


ermm.. aku terpanggil untuk bukak topic ni sebab..dah ramai bertanyakan kepada aku persoalan mengenai niqab nie..Terlebih dahulu saya mohon MAAF KIRANYA ADA TEMAN2 Yang terasa dengan topic ini..Saya hanya menyuarakan pandangan dan pendapat teman2 saya..



"Ayah, kalau satu hari orang pakai purdah, ok tak? hehe..."
"Hm, ......"(lalu ayahnda memberikan pendapat2 nya..)
 (",)



 Apakah hukum memakainya? Memang agak sukar juga untuk menghuraikan .apatah lagi bila ada teman2 yang menyoal... Apa maknanya memakai niqab jika sifat.sikap dan cara pembawakan diri wanita yang memakai itu seperti tidak sesuai dan boleh memburukan pandangan orang lain terhadap wanita berniqab.. Terdiam aku sebentar.. lalu memikirkan pandangan2 mereka.. iya.. Jika seorang wanita memakai niqab,sedangkan dalam masa yang lain.. dia bergambar tanpa niqab,dan memaparkannya kepada umum.. so,apakah tujuan sebenar pemakaian niqab ini... ermm.... by da way..saya recpec terhadap teman saya iaitu DR Haryanis.. dia pernah memakai niqab seketika waktu ketika beliau menuntut dia Egypt.. dan Dia tidak mempamirkan wajah2 nya di facebook atau blog beliau..Saya sangat menghormati teman saya ini... Kerana beliau bijak membawa diri... DR ANIS.. saya rindukan anda.. sekian lama tidak poya2 bersama.. :)


Tersentak saya bila soalan yang diberikan kepada saya sama seperti yg saya baca di blog ini  berpurdah-tapi-tayang-gambar sebijik kata2 itu sama seperti teman2 saya bertanyakan kepada saya..


DI bawah ni saya paparkn pendapat2 mereka yang ariff:- 



d) Dalam hadith yang lain yang diriwayatkan Al-Bukhari, Muslim dan lain-lain:
عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ رَضِي اللَّه عَنْهممَا قَالَ كَانَ الْفَضْلُ رَدِيفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَتِ امْرَأَةٌ مِنْ خَشْعَمَ فَجَعَلَ الْفَضْلُ يَنْظُرُ إِلَيْهَا وَتَنْظُرُ إِلَيْهِ وَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْرِفُ وَجْهَ الْفَضْلِ إِلَى الشِّقِّ الْآخَرِ
Daripada Ibn `Abbas r.a., katanya Al-Fadhal (bin `Abbas) pernah menjadi radif Rasulullah s.a.w. (menaiki unta yang sama di belakang Rasulullah). Datang seorang wanita dari khasy`am. Lalu al-Fadhal memandangnya dan dia pun memandang al-Fadhal. Maka Nabi pun memusingkan wajah al-Fadhal ke arah lain.
Dalam riwayat al-Nasai dinyatakan:
فَأَخَذَ الْفَضْلُ بْنُ عَبَّاسٍ يَلْتَفِتُ إِلَيْهَا وَكَانَتِ امْرَأَةً حَسْنَاءَ وَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْفَضْلَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ مِنَ الشِّقِّ الْآخَرِ
Lantas al-Fadhal bin `Abbas memandangnya. Dia adalah seorang perempuan yang cantik Maka Nabi pun memusingkan wajah al-Fadhal ke arah lain.
Antara ulama' yang bersependapat muka dan tangan bukan aurat dan tidak wajib menutupnya adalah Dr, Yusuf Qhardawi, Syeikh Nasirudin Al Bani, kebanyakan ulama di Universiti Al Azhar dan ulama' kebanyakan tempat.

Ulama Arab saudi dan sebahagian negara teluk tidak sependapat dengan pendapat di atas (wajib menutup muka) antaranya Syeikh Abd Aziz b Baaz. Juga ulama dari Pakistan yang terkenal, Ustaz Abu Al A'la Al Maududi serta Prof Dr, Muhamad Said Ramadhan Al Buuti.

Riwayat-riwayat ini menunjukkan wanita pada zaman Nabi s.a.w tidak menutup wajah mereka. Sementara Nabi s.a.w pula hanya memusingkan wajah al-Fadhal tanpa menyuruh wanita berkenaan menutup wajah. Sekalipun dia sangat cantik. Ini menunjukkan pendapat yang menyatakan wanita yang berwajah cantik wajib menutup muka juga adalah tidak kukuh. Jika dibaca kesuluruhan hadith kita kan tahu, peristiwa itu berlaku pada haji wada’. Sedangkan ayat hijab dalam al-Quran turun sebelum itu lagi, iaitu pada tahun 5 hijrah. Maka dakwaan yang menyatakan perintah menutup wajah datang selepas itu, adalah tidak tepat.
Inilah sebahagian daripada dalil-dalil yang banyak yang dikemukakan oleh jumhur `ulama bagi membuktikan wajah wanita bukan `aurat. Berpegang kepada pendapat jumhur dalam ini adalah lebih jelas dari segi nas atau dalilnya, juga lebih memudah seseorang muslimah di dalam alam semasa yang ada. Islam itu mudah dan praktikal seperti yang ternyata pada nas-nas al-Quran dan al-Sunnah.
Allah Lebih Mengetahui
Dr. Mohd Asri Zainul Abidin




Dibawah ini antara apa yg di tuli soleh blog  DR MUSLIMAH

Beberapa e-mail ana terima dari sahabat-sahabat ikhwah dan akhawat yang meminta ana menulis satu artikel berkenaan BERPURDAH TAPI TAYANG GAMBAR: NAK IKUT SUNNAH ATAU NAK SHOW OFF? Antunna sendiri yang perlu pilih mana satu kategori antunna. Ini pendapat peribadi ana dan kepada sesiapa yang terasa hati, ana minta maaf sangat-sangat. Ana kongsi beberapa email yang ana terima:

1. Dr Muslimah, saya bukan nak mengumpat. Tapi saya dah tak tahan la. Ada sorang budak pompuan ni, muka boleh tahan la kot cantiknya sebab dia pakai purdah, nampak mata dia je galak, cantik pakai celak hitam, tergugat iman saya. Tapi saya tak suka dengan perangai dia. Macam setan. Saya cakap macam tu kenapa, macam melampau tak? Pakai purdah tapi dok bersayang-sayang lagi bila ada orang komen. Tak ke macam menggoda cam tu? Tak malu ke buat macam tu? Saya yang baca ni malu tau padahal saya ni lelaki. Rasa murah je bahasa dan maruah pompuan tu. Senang je. Bantu saya mcamana nak tegur dia. Tq.
2. Saya memang tak puas hati dengan sorang ni. Dia perasan semua lelaki suka dia. Boleh blah la.. Nak muntah saya tengok. Da la perasan gadis urban. Bergaya sangat ke? Tergedik-gedik macam penyanyi omputih? Memang pompuan pakai purdah ni gedik cam tu ke? Perasan lebih ye?


Ya Allah, malunya ana bila gadis berniqab ni dikatakan gedik. Tapi ana tak menyangkal itu pun ada dalam masyarakat niqabis kita ni. Perasan lebih? Boleh jadi juga. Semua macam perasan comel macam kucing, ayu macam tapir, anggun macam biri-biri mc donald. [dipetik dari blog sorang sahabat ni]. Tak kisah la kan, kuburkan lain-lain. Siapa cakap tak kisah? Ana kisah. Semuanya dah besar. Antunna punya dosa ingat mak bapak ke yang tanggung? Ingat sikit, umur tu dah melayakkan antunna kahwin, tapi ada yang perasan muda umur bawah 18 tahun. Allah, apa ni?

Sahabat,
Purdah ni pernah menjadi pakaian isteri-isteri nabi dan kita yang pakai ni sekaligus membawa sunnah nabi. Tapi, sanggupkah sahabat-sahabat menginjak pakaian isteri nabi-nabi ni dengan tohmahan pada antunna? Pakaian dari golongan pakaian orang mulia, jadi, perangai pun biarlah semulia pakaiannya. Ada yang bertanya, "Berniqab tu dapat menjaga perihal wanita ye?", "Adakah berniqab dapat menjaga diri dari melakukan perkara-perkara yang tak menyenangkan?", "Dapat menangkis fitnah?"...


Ana sama sekali jauh dari nak menjatuhkan martabat wanita yang berniqab, malah nak mengingatkan peri pentingnya menjaga hak-hak wanita sendiri. Kita tengok kat negara Arab, berapa ramai dari mereka, dahlah pakai niqab, pakai tudung pula separas lurut. Kenapa? Nak menutup semua anggota badan sehingga tak menampakkan sedikit pun kulit. Ana bukan suruh antunna pakai sampai paras lutut macam tu pun. Cuma minta jaga adabnya je. Kalau adab ana sendiri salah, tegur ana.

Di sini ana ingin menampilkan beberapa komen oleh golongan syabab yang bukan mahram :

* berniqab hanya tidak mahu mukanya dilihat orang.

* berniqab hanya menjaga mukanya dari hangus terbakar dek matahari yang panas.

* berniqab kerana menjaga air muka dan tidak mahu diganggu oleh mana-mana lelaki.

* berniqab kerana ingin berfesyen.

* berniqab tapi tidak pandai menjaga hak-hak dan batas seorang wanita, contohnya: berbual dengan lelaki, melompat ke sana ke mari, mulut dan percakapan tidak terbatas, dan sebagainya.

* berniqab tapi pakaian menjolok mata

* berniqab dan menjaga hak wanita dan menjauhi dari fitnah {ini yang dicari}

Bagi ana, mana-mana yang mempunyai perwatakan di atas kecuali yang terakhir tu, tinggalkan sahaja niqab anda, kerana golongan yang terakhir juga akan mendapat fitnah dan tidak harus terpalit padanya. Berubahlah demi menjaga hak masing-masing.

Sekarang ana nak masuk tentang tajuk ana yang kedua iaitu berpurdah tapi tayang gambar bahagian show off. Apa tu show off? Maksudnya macam expose diri. Menonjolkan diri. Antunna ni pakai niqab sebab nak jaga diri dari difitnah, dari dilihat orang, atas rasa malu dan kecintaan kepada Allah kan? Tapi kenapa antunna tidak malu untuk menayangkan pada makhlukNya? Sepatutnya bila malu itu lebih kepada Allah, lantaran dosa dan sebagainya, antunna akan rasa segan dan malu nak menonjolkan diri sendiri. 

http://gadiskalispeluru.blogspot.com/

8 comments:

nur_qaseh9008 on March 18, 2011 at 12:38 AM said...

salam...ada gak gadis yang warak, bertudung labuh, tapi tak malu menggatal dengan lelaki bukan muhrim.....n, secara terang-terangan menyatakan kecintaan dia kpd seorg jejaka melalui facebook....sikap macam ni la yang menimbulkan tanggapan negatif terhadap golongan warak@bertudung labuh....kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.....

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on March 18, 2011 at 11:58 PM said...

Wsalam..iya betol

CikBunnyHomei on September 17, 2012 at 4:07 PM said...

as'salam.. ana nk tanya,, jika niat kita berniqab tetapi kita sebelum ini tidak berniqab dan baru memulakan hijrah,, jadi boleh x sekiranya kita berniqab? dan jika pekerjaan kita seperti guru boleh ke kta mnanggalkan purdah kita dgn tujuan memudahkan pkerjaan tetapi berniqab juga selain dari tmpat kerja kita?-

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on October 15, 2012 at 1:19 PM said...

boleh.. apath kita mengajar kanak2 kan..kawan saya di dalam kelas dia tidak memakai purdah.. diluar kelas bertemu bukan mahram dia akan pakai

Nisnose on April 21, 2014 at 2:53 PM said...

saya ada berniat nak berniqab.dan mememang dah bulat niat tu.tapi saya takut...nati terpesong niat,tak istiqamah.ayah saya sangat menggalakkan,ibu juga tidak menghalang.malah tunag saya pun meminta saya memakainya bila sudah bersedia.jika tak pakai pun tak pa katanya.saya terfikir bila berniqab nanti susah nak makan.macam mana bila ada orang datang rumah?ada sepupu tinggal kat rumah?

saya nak berniqab..tapi kadang tu macam tak kuat..bantu saya..

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on April 22, 2014 at 5:36 AM said...

wsalam.. nk lakukan sesuatu kena istiqamah.bab nk makan tu mudah je.. jgn risau.. nanti anda sendiri akan pandai bila dah mula2 belajar dan memakainya.. ingat kerana Allah bila melakukan sesuatu.bkn kerana manusia.. bila melakukan sesuatu kerana Allah,Allah akan permudahkan.insyaallah..

chuya - the mother of A's on July 12, 2014 at 12:04 PM said...

salam..
saya baru belajar menutupi dengan betul.. suami saya sangat menggalakkan saya berniqab. mungkin sebab dia selalu ke saudi. saya juga ingin, tapi risau tidak istiqomah. saya ni plak kasar, bersuara kuat, gelak besar. sejak akhir2 ni saya cuba mengawal sikap. dan saya rasa dengan bertudung agak labuh, saya sekaligus lebih berhati hati.

keinginan berniqab semakin kuat, adakah menjadi kesalahan jika di pejabat saya tidak berniqab. pejabat saya tidak membenarkan serasa saya.

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. on July 15, 2014 at 7:06 PM said...

buat dgn niat kerana Allah.. kawan saya pn pegi kije tak pakai.sebab dilarang...dan pernah kena hina sbb pakai.. dia pakai kerana kehendak suami.. mcm awak..gelak besar n etc mcm awk.. awk pakai la di mana yg boleh pakai.moga Allah permudahkan niat awk :)

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino