Ada dua tujuan memakai kanta lekap;
1. Tujuan perubatan; iaitu orang yang memakainya kerana masalah mata
yang dihadapinya, iaitu ia memakainya sebagai ganti cermin mata.
Hukumnya adalah harus dengan syarat tidak mendatang mudarat kepada mata.
2. Tujuan perhiasan; iaitu memakainya sekadar suka-suka, bukan kerana
keperluan (yakni bukan kerana masalah mata). Ia masuk dalam hukum
perhiasan. Perhiasan diharuskan selagi tidak melanggar batasan Syara,
iaitu;
a) Tidak mendedahkan aurat dan berlaku tabarruj
b) Tidak mendatangkan fitnah iaitu menimbulkan ghairah orang lain
–terutamanya wanita- (yakni tidak harus wanita memakai perhiasan yang
boleh mendatangkan ghairah atau mencuri perhatian lelaki kepadanya).
c) Tidak mengubah ciptaan Allah.
d) Tidak berupa penipuan atau pemalsuan.
e) Tidak menyerupai perbuatan orang kafir
f) Tidak berlebihan.
g) Tidak memudaratkan
Merujuk kepada syarat-syarat di atas, sebahagian ulamak telah
memfatwakan haram memakai contact lens yang berwarna (yakni mengubah
warna mata yang asal) kerana ia mengubah ciptaan Allah, berupa
penipuan/pemalsuan dan meniru perbuatan orang kafir di samping ia
memudaratkan sebagaimana disahkan oleh para doctor sendiri. Di tambah
lagi bagi perempuan, ia boleh menimbulkan fitnah (iaitu mencuri
perhatian lelaki kepadanya).[1]
3. Adapun penggunaan contact lens semada mengambil wudhuk, solat dan
puasa; ia tidak menjejaskan ibadah-ibadah tersebut kerana bahagian dalam
mata tidaklah wajib dibasuh atau disampaikan air ketika mengambil
wudhuk atau ketika mandi (yang wajib ialah bahagian luar sahaja iaitu
kelopak mata). Begitu juga dengan puasa; menurut ulamak memasukkan
sesuatu ke dalam mata tidaklah membatalkan puasa. Solat pun begitu juga;
tidak ada yang akan menjejaskan solat kerana contact lens.
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Fatwa Syeikh Abdullah bin Abdurrahman al-Jibrin (http://www.ibn-jebreen.com/).
2. Fatwa Syeikh Mohammad Soleh al-Munajjid (http://islamqa.com/).
3. Fatwa Syeikh Dr Ahmad al-Hija al-Kurdi (http://www.islamic-fatwa.com/)
Nota hujung;
[1] Antara mereka ialah Syeikh Dr. Abdullah bin Abdurrahman
al-Jibrin. (Lihat laman web beliau; http://www.ibn-jebreen.com/). Ada
ulamak mengharuskannya untuk lelaki sahaja. Adapun wanita, tidak harus
melainkan di hadapan suami dan mahram sahaja. Namun keharusan itu dengan
syarat tidak mendatangkan mudarat. (Lihat; fatwa Syeikh Dr. Dr Ahmad
al-Hija al-Kurdi (http://www.islamic-fatwa.com/)). Mengenai dakwaan
mengubah ciptaan Allah –yang dihujjah oleh ulamak yang mengharamkannya
kerana factor tersebut-, dijawab oleh ulamak ulamak-ulamak yang
mengharuskannya; ia tidaklah dapat dikatakan mengubah ciptaan Allah
kerana dapat ditanggalkan, yakni perubahan yang berlaku pada mata kerana
contact lens itu tidaklah kekal sebagaimana tatu, sebaliknya dapat
ditanggalkan. (Lihat fatwa Syeikh Ibnu ‘Uthaimin;
http://www.denana.com/fatawa/articles.aspx?selected_article_no=1494).
USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL
0 comments:
Post a Comment