Wednesday, November 13, 2013

Ustaz Azizan Lebih Suka Naik Kereta


Dari perlis sampailah ke johor...kereta adalah kenderaan yg pasti ustaz azizan gunakan..nasib baik sabah dan sarawak terpisah oleh lautan..prasan kalo semnanjung ada highway terus ke sabah sarawak,tidak mustahil dgn kereta jgk lah kami belayar..Ustaz lebih gemar naik kereta dari naik kapal terbang.Ulang alik pergerakannya hanya dgn kereta,dari aloq ke kl dah jd perkara rutin bagi kami yg mengiringinya..Biasanya kami akan bertolak pagi dari aloq staq dan tetap akan pulang mlm hari yg sama setelah selesai apa2 program yg dihadiri ustaz..kalo diingat2kan kembali mmg meletihkan..yg lebih memenatkan waktu seperti ini,pastinya abg2 drebar..mereka perlu sentiasa peka keadaan kereta dan pastikan semua dlm keadaan baik sebelum memulakan perjalanan,yg penting tidoq kena cukup.
Jika pengguna highway tegar,pasti selalu atau pernah t
erserempak dgn kenderaan yg membawa ustaz azizan kerana di no plate kenderaan ada tertera'menteri besar kedah'...mmg ustaz ada dlm kereta tuuu,kdg2 org bertanya.."haritu nampak keta mb atas highway!!ustaz ada ka?atau kereta jaa??mana la tau dia naik flight..kereta p ikut bawah jemput kat sana.."Ustaz azizan dari pensyarah,wakil rakyat biasa sehinggakan dah jd menteri besaq pon,tetap kereta kenderaan nya.cerita ustaz,"aku dulu naik bas pon kerap!!,p kl dan p blk trangganu umah kak sham ang!!masa tu aku wakil rakyat dah..kdg2 aku naik ikut aloq staq,tp aku kerap naik kut simpang kota sarang semut dgn pekan guaq!mudah,aku boleh lena..!!".katanya..Sampai saja destinasi,ustaz xdak masalah dah,sbb akan ada kawan2 yg sudi dtg menjemputnya..ustaz azizan ada alasannya sendiri knp suka naik kereta..katanya"kalo naik kapai terbang,kita kena ikut jaduai depa!!kalo betui xpa..mai delay xnaya kita!!tggu lama satu hai,keja kita jd celaru!!nk berjalan jauh lagii 1 bab..kena depa bg pintu had jauh2,xlarat aku aihh!!!gilaa!!..Ustaz lebih mudah ikut jln darat sbb boleh bertolak masa sendiri..senang nanti singgah2 makan kut tepi jalan kalo terasa lapar.disamping mahu bermesra dgn anak2 buah dlm perjalanan..mudah segala2nya.."ampa pon boleh isap rokok!!!"slow jaa ustaz smash kami..hehehhee..rasanya ada 2,3 kes yg kami pernah tersangkut jem..pernah p kl dari aloq staq sampai 12 jam..mmg menyiksakan..tara aku yg muda pon naik lenguh pinggang2...bayangkan lah org tua mcm ustaz..sakit semua badan2.
Kerap jugak ustaz ke kelantan dan terengganu..semua tahu jln kesana mmg jauh dan memeningkan..aku masih ingat,waktu hujan..tiba2 aircond kereta kbv 8 rosak!!nk jd cite..1 dari wiper patah!!kami dlm kereta yg hangat dan tempias air yg masuk ditambah pulak cermin koi berwap.bayang tgk lah..mmg adventure sungguh..abg kamal drebar ustaz yg lama menyarankan aku supaya,meminta ustaz menaiki backup car dibelakang.."dato!!dato naik kereta camry boleh??panas ni..!!kesian kat dato laa.."..ustaz bls yg kami xterkata apa.."xpa aihh..biaq aku naik dgn ampa jaa..kalo mati pon kita sama2!"itu la pendirian ustaz azizan..kami pernah juga ke daerah chukai terengganu,bertolak jam 6pg dari kedah sampai di rusila jam 2ptg,berehat sebentar,mlm hadir mesy di daerah chukai lepas tu trus bergerak blk ke kedah dan tiba jam 7pg esoknya..Aku terpaksa bantu abg drebar bergilir2 memandu pulang..
Bayangkan Seorg pemimpin utama negeri,ulamak yg dihormati,tua dan uzur hanya tido berbaring didlm kereta dgn ruangan yg terhad..sedangkan badan ustaz yg tinggi dan besar hanya tido beralaskan bantal kereta dgn badannya terpaksa membengkok..subhanallah!!!biar susah xpa..janji dia suka dan rela.yg penting sampai..kerana ada program penting yg lain menanti kedah..tiada upaya kami mendesaknya.hanya menuruti arahannya.. Kerap kali aircond kereta kbv 8 rosak..ustaz tetap sabaq..mmg kami selalu usik2 ustaz.."kita beli kereta baru ja dato??aku memujuk.."xkan aircond rosak nk tukaq keta baru!!xtahuan!!kena aku sedaih...
selang bertahun,akhirnya ustaz azizan bersetuju membeli kereta baru apabila kbv 8 semakin berjangkit2 dtg penyakitnya.sampai beberapa kali breakdown di tgh jalan semasa membawa ustaz..Muncul pula kcx 8 yg pernah menjadi perbualan hangat pada suatu ketika..itulah kenderaan rasmi yg ada dan yg kuat untuk kegunaan seorg menteri besar kemana2 sahaja arah destinasinya...hanya kereta...
Secoret nukilan ikhlas dari aku yg ingin dikongsi,kenangan aku bersama ustaz azizan..
Alfatihah.
 Diceritakan Dan dari FB  Shahrel Elham / Koperal Shahril Rizal Ismail (bekas pengiring peribadinya Ustaz Azizan)
 

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino