10 Muharram adalah Hari Asyura. Antara tradisi orang Melayu turun
temurun apabila tiba tarikh ini ialah membuat bubur Asyura. Bubur
Asyura ialah sejenis makanan yang diperbuat daripada pelbagai campuran
ramuan sempena 10 Muharram. Ada yang mengatakan, campuran ramuan
hendaklah terdiri daripada 10 jenis bahan makanan, jangan dikurang dan
jangan dilebih. Jika tidak, ia tidak dinamakan bubur Asyura.
Entah dari mana sumbernya saya tidak tahu.
Mengimbau zaman kanak-kanak di hari Asyura, masih teringat apabila
bubur Asyura hampir masak
masing-masing dengan memegang tempurung kelapa menyerbu kawah yang
berisi bubur yang masih panas. Satu nostalgia yang tidak dilupakan,
makan bubur Asyura berpiringkan tempurung dan bersudukan daun kelapa.
Waktu itu, tidak pernah terlintas di fikiran saya sempena apakah
dibuat jamuan bubur Asyura. Adakah ia satu amalan keagamaan atau sekadar
adat bangsa? Sehingga apabila masuk ke sekolah menengah dan mendapati
jamuan bubur Asyura dijadikan upacara tahunan yang dianjurkan oleh pihak
Sekolah.
Dengan sedikit kajian ringkas tentang asal-usul bubur Asyura
dalam masyarakat Melayu, mungkin boleh dikatakan kewujudan jamuan bubur
Asyura dalam masyarakat Melayu bertitik tolak dari dua sandaran.
Pertama: Cerita Bahtera Nabi Nuh a.s.
Banyak laman web menyebut tentang kisah ini. Dinukilkan dalam kitab
“Nihayatuz Zain” karangan Syeikh Nawawi Al Banteni, dan di dalam kitab
“Nuzhatul Majalis” karangan Syeikh Abdur Rahman Al Ushfuri serta di
dalam kitab “Jam’ul Fawaid” karangan Syeikh Daud Al Fathoni. Yang antara
lainnya menceritakan bahawa, ketika mana bahtera Nabi Nuh a.s. berlabuh
di bukit Juudi pada Hari Asyura’, maka berkatalah ia pada umatnya :
“Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih-lebih”.
Maka, dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila’ iaitu kacang ful
(kacang poi) dan satu genggam kacang Adas, Ba’ruz dan hinthoh dan tepung
sehingga menjadi tujuh bagai biji-bijian yang dimasak. Maka berkatalah
Nabi Nuh A.S : “Masaklah sekeliannya kerana kamu sudah mendapat
kesenangan sekarang”.
Penilaian:
- Cerita seperti ini perlu kepada kajian. Dari manakah sumbernya dan
apakah taraf kedudukan kisah ini. Setakat ini saya tidak menemui
sebarang petunjuk tentang kisah ini dalam sumber hadis dan atsar.
Sesiapa yang menjumpainya, diharap dapat membantu.
- Jika kisah ini sahih sekalipun, dan kita menerima kaedah ‘Syarak
sebelum kita adalah syarak kita juga’, persoalannya adakah makanan yang
dibuat oleh Nabi Nuh a.s. adalah satu bentuk jamuan sempena 10 Muharram,
atau ia adalah makanan biasa yang berkebetulan pada tarikh 10 Muharram?
- Jika benar kisah ini, dan betul istinbat orang Melayu bahawa
disunatkan membuat bubur berdasarkan cerita ini, mengapa tidak ada
anjuran daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam atau amalan para
sahabat tentang perkara ini?
Kedua: Hadis Galakan Memberi Keluasan Kepada Keluarga
Mungkin sandaran lain bagi jamuan bubur Asyura ialah hadis-hadis
tentang memberi galakan supaya pada hari Asyura hendaklah menghulur dan
berkongsi kesenangan dengan kaum keluarga.
Hadis yang dimaksudkan ialah:
“Sesiapa memberi keluasan kepada keluarganya pada hari Asyura, maka Allah akan memberi keluasan kepadanya sepanjang tahun itu”.
Mungkin kerana mempercayai kelebihan dalam hadis ini, sesetengah
orang Islam mahu memberi keluasan kepada kaum keluarga pada hari 10
Muharram, dengan harapan Tuhan akan mempermudahkan rezekinya sepanjang
tahun tersebut. Antara bentuk memberi keluasan ialah mengadakan jamuan
makanan.
Cuma kedudukan hadis ini di sisi ulama hadis adalah paslu atau dhaif.
Rujuk: Al-Maudhu’aat oleh Ibn Jauzi 2/572, Al-Manar al-Munif oleh Ibn
Qayyim 1/111, Al-Fawaid al-Majmu’ah oleh Syaukani 1/98.
Sekali lagi kita terpaksa terima bahawa jika sandaran mengadakan
jamuan bubur Asyura ialah hadis ini, sebenarnya ia adalah hadis yang
tidak sahih. Jangan terlalu mengharap kepada fadhilat yang belum pasti
kesahihannya.
Cuma, membuat bubur Asyura itu kalau setakat dijadikan adat, tanpa
ada kepercayaan keagamaan, ia bukanlah satu yang salah. Kalau orang
Melayu suka berbuka puasa dengan bubur Asyura, buatlah bubur Asyura.
Tetapi elakkan kepercayaan yang kurang sahih, seperti mengaitkannya
dengan makanan Nabi Nuh a.s. sewaktu berlabuhnya bahtera baginda.
Wallahu A’lam
Catatan Abu Umair. http://abuumair1.wordpress
0 comments:
Post a Comment