Sunday, April 24, 2011

Jangan Kencing Berdiri


Tahukah anda budaya atau ada yang kata tabiat kencing berdiri terutama di kalangan lelaki dan wanita jugakkk…. perkara ini ada dalam sebuah majalah Kesihatan yang saya baca. Sebuah artikel membicarakan tentang penyakit. antara penyakit dan penyebabnya ialah kencing berdiri boleh mengakibatkan batu karang. betul ke? atau cuma lawak bodoh?

Memang tidak dinafikan kencing berdiri itu fakta yang nyata diamalkan di kalangan kaum lelaki dan wanita tapi dalam islam pun dilarang kencing berdiri. namun yang penting ia dilakukan dengan sopan dan tidak mengganggu keselesaan orang lain. sebab itu lelaki lebih mudah membuang air kecil berbanding wanita. di belakang pokok pun mereka boleh laksanakan.


Namun membuang air kecil secara duduk adalah sunat di sisi agama. jadi bukan kesalahan kencing berdiri itu. cuma perlu diteliti bahawa jika diamalkan kencing sambil berdiri itu, air yang sepatutnya keluar sehingga ke "titisan terakhir" akan tersumbat di dalam punci kencing. air akan bertakunglah jadinya. andainya perkara ini berlaku maka sudah boleh menimbulkan penyakit. jadi yang paling dekat ialah batu karang sebab ia terkumpul di tempat berkenaan.


Ia berlaku demikian kerana terdapat organ yang tidak dapat berfungsi secara optimal disebabkan posisi berdiri. mungkin ia tidak disedari oleh seseorang itu. yang penting dapat kencing dan tidak menahannya. sebab mereka yang menahan kencing pun dikatakan berpeluang besar memperolehi batu karang.


So, jika anda kencing dalam keadaan mencangkung, saluran kencing dan segala yang berkaitan dengan proses pembuangan air kencing akan terbuka luas. ia juga menyebabkan berlaku pembuangan air kencing yang optimal sehingga ke "titisan terakhir".


Jadi andainya tempat itu boleh mencangkug maka buatlah dengan sedari diri dan insaf. perkara mudah dan senang tidak semuanya indah. jika mau kencing tidak payah tunggu sehingga sakit sungguh2. ini boleh mengakibatkan mencari toilet pun tidak jumpa. ada yang terpaksa kepit paha menahan kencing....


Budaya yang menyebabkan penyakit atau ketidakselesaan wajar tidak perlu diamalkan. jika boleh tinggalkan untuk menggelakkan keraguan, ancaman keselamatan, gangguan kesihatan dan banyak lain. budaya kencing berdiri bukan sahaja di kalangan masyarakat china tapi semua masyarakat. Tengok le jangan tak tengok...



0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino