Friday, March 04, 2011

9 JENIS ANAK SYAITAN


Umar al-Khattab r.a. berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan:

1) Zalituun.
~> Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Kerjanya menggoda manusia supaya terus berbelanja lebih dan membeli barang2 yang tidak perlu.

2) Wathiin.
~> Pergi kepada orang yang mendapat musibah dan menghasut mereka supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3) A'awan.
~> Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat serta berseronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4) Haffaf.
~> Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat2 maksiat supaya terus lalai. Contoh: Disko, kelab malam dan tempat yang menyediakan minuman keras.

5) Murrah.
~> Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yang sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini akan terus tenggelam dalam keseronokan dan keglemeran.

6) Masuud.
~> Duduk di bibir manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yang datangnya dari mulut.

7) Daasim (Berilah salam sebelum memasuki rumah).
~> Duduk bertenggek di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke dalam rumah, Daasim akan bertindak agar berlakunya keruntuhan rumah tangga seperti suami isteri bercerai, suami bertindak ganas dengan memukul isteri, isteri hilang pertimbangan lalu bertindak menuntut cerai, penderaan terhadap anak2 serta pelbagai lagi bentuk keruntuhan rumah tangga.

8) Walahaan.
~> Menimbulkan rasa was2 dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat yang pastinya akan menjejaskan ibadat2 yang lain.

9) Lakhuus.
~> Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah matahari/ api.




0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino