Monday, February 08, 2010

Teman Hidup



Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam adalah teladan yang terbaik dan sebagai contoh yang luhur dalam masalah tersebut.
Bukankah beliau telah menegaskan, yang bermaksud: "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, hendaklah
ia memuliakan tamu. Hak tamu ialah sehari semalam. Kewajiban melayani tamu adalah tiga hari, lebih dari itu merupakan
sedekah. Seorang tamu tidaklah boleh berlama-lama sehingga memberatkan tuan rumah." (HR: Al-Bukhari)

Bagi aku teman adalah sebahagian hidup aku...ibarat tanpa teman dunia aku akan terasa sunyi dan sepi..tambah lagi aku tidak
biasa dengan keadaan yang sebaliknya kerana bagi diri aku terasa kosong dan tidak ada makna..tanpa teman buat kawan bercakap..
bagaikan bisu sepanjang hidup..tentu waktu kita berteman biarlah ada kejujuran bukan ada motif disebaliknya. .dan jangan harapkan
balasan jika telah menolong secara sengaja atau tidak..insya'allah ALLAH akan membalas dengan cara ALLAH sendiri..jangan
mengharap nanti kecewa kerana tidak dapat "balasan" dari atas perbuatan kalian..belajar bersikap redha..kadangkala kita disedari
bahawa atau jika kita terlepas dari bencana atau malapetaka.. itu kerana kebaikan kita pada umat manusia..bukan kita belaja dengan
wang. ALLAH akan membalasnya dengan wang juga..cuba renungkan seketika..jika wang dibandingkan dengan nyawa..mana satu
kalian pilih? hanya kita sendiri boleh jawab pertanyaan itu...kalau aku, wang boleh dicari tapi nyawa hanya diberi sekali di dalam hidup
kita...buatlah pernilaian sendiri..bagi diri aku pula dan apa yang aku pelajari..apabila seseorang datang ke rumah dan kita melayani
tidak kira beri makan ataupun tidak..katanya mereka membawa dosa-dosa kita keluar....dan harus ada keikhlasan juga..pastinya
peluang sebegini aku ikuti..aku bukanlah orang yang berilmu tinggi dalam agama tapi sekurang-kurangnya aku dapat membuat
yang kecil-kecil itu..kata sikit-sikit menjadi bukit...

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino