Firman Allah SWT :
Ertinya : "Malam Al-Qadar lebih baik dari seribu bulan" (Al-Qadr : 2) .
Di
Malam ini jugalah Nabi SAW bersungguh-sungguh beribadat melebihi
malam-malam Ramadhan yang lain. Disebutkan di dalam sebuah hadith :-
Ertinya
: Adalah Nabi SAW, beribadat dengan (lebih) bersungguh dan kuat di
sepuluh malam terakhir Ramdhan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam
yang lain" ( Riwayat Muslim, no 1175 )
Sebuah lagi hadis menyebut :-
انه كان يعتكف فيها ويتحرى ليلة القدر خلالها
Ertinya : "Adalah
Nabi SAW beriktikaf padanya dan berusaha mencari malam al-qadar darinya
(malam-malam ramadhan)" ( Riwayat al-Bukhari & Muslim)
أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا دخل العشر أحيا الليل وأيقظ أهله وشد مئزره
Ertinya
: " Apabila telah masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, maka Nabi
menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak
menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus)" (
Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
WAKTU
Para
ulama antaranya Syeikh Dr Yusof Al-qaradawi menyebut bahawa tarikh
malam lailatul qadar sengaja di sembunyikan oleh Allah SWT agar umat
manusia berusaha bersungguh-sungguh bagi mencarinya, bagaimanapun ada
disebutkan terdapat tanda-tanda akan kemunculan malam yang terhebat ini.
Iaitu
seperti hari esoknya yang tidak terlampu panas dan tidak pula sejuk,
matahari pula tidak memancarkan sinarannya dan pelbagai lagi. Ia
semuanya berasal dari hadith-hadith yang sohih.
Bagaimanapun
tanda-tanda ini tidaklah begitu penting bagi individu yang benar-benar
telah beribadat sepanjang malam. Ia juga tidak banyak memberikan manfaat
kerana malam tersebut sudah terlepas sekiranya tanda itu dikenalpasti
esoknya.
Jawabnya, tanda-tanda ini hanyalah contoh yang berlaku di zaman Nabi SAW dan tidak lebih dari itu.
Menurut
pandangan yang paling kuat di kalangan para ulama, ianya berlaku pada
sepuluh malam yang terakhir, iaitu pada malam-malam ganjil.
Hadith Nabi menyebut:-
التمسوها في العشر الأواخر من رمضان
Ertinya : " Carilah ia (malam al-qadar) di sepuluh malam terakhir dari bulan ramadhan" (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Tarikhnya Berubah atau Tetap Setiap Tahun?
Sebahagian
ulama mengatakannya bersifat tetap pada setiap tahun iaitu pada malam
27 Ramadhan, manakala majoriti ulama termasuk Imam An-Nawawi As-Syafie
pula berpendapat ianya bertukar-tukar pada setiap tahun dan tidak kekal
pada satu tarikh (Al-Majmu' 6/450).
Selain
dari itu, berdasarkan dalil hadith al-Bukhari, kemungkinan terbesar
adalah jatuh pada tujuh malam terakhir iaitu samada 25, 27 atau 29
Ramadhan berdasarkan sabdaan Nabi SAW:-
أرى رؤياكم قد تواطأت في السبع الأواخر ، فمن كان متحريها فليتحرها في السبع الأواخر
Ertinya
: Aku lihat mimpi kamu (sahabat) telah menepati di tujuh malam
terakhir, sesiapa yang mencarinya, maka carilah ia di tujuh malam
terakhir" ( Riwayat al-Bukhari , no 1911 & Muslim)
Dari
tiga tarikh harapan itu, tarikh 27 Ramdhan adalah yang paling
diharapkan oleh kebanyakan umat Islam (terutamany di negara Arab) dan ia
juga dipegang oleh kebanyakan Sahabat Nabi SAW serta ulama silam,
sehinggakan seorang sahabat bernama Ubay Bin Ka'ab ra bersumpah ia
adalah malam ke dua puluh tujuh (di zamannya secara khasnya kerana
beliau telah melihat tandanya dan yakin tarikh itu tidak berubah pada
tahun-tahun berikutnya) dan zaman lain umumnya, sebagaimana dalil hadith
yang menyebut:-
ليلة القدر ليلة سبع وعشرين
Ertinya : "Malam al-Qadar dalah malam ke dua puluh tujuh" (Riwayat Ahmad, Abu Daud, no 1386 )
Doa Terpenting Semasa Lailatul Qadar
Allah
s.w.t pernah menegur manusia yang lupa doa untuk akhirat mereka di masa
puncak kemakbulan doa. Anataranya seperti hari Arafah, sebagaimana
dinyatakan dalam firmanNya :-
فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ
Ertinya
: Maka di antara manusia ada orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, berilah
kami (kebaikan) di dunia", dan tiadalah baginya bahagian (yang
menyenangkan) di akhirat ( Al-Baqarah : 200 )
Jelas dalam ayat ini Allah s.w.t menegur manusia yang lupakan kebaikan akhiratnya.
Lalu
Allah s.w.t mewartakan bentuk doa yang sepatutnya, iaitu yang
merangkumi kebaikan dunia dan akhirat..dan dilebihkan 'portion' atau
bahagian akhirat apabila di tambah "selamatkan dari api neraka". Beerti
doa untuk bahagian akhirat perlu lebih dari dunia.
Lihat doa yang diingini Allah s.w.t :-
وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Ertinya
: "Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: ""Ya Tuhan kami, berilah
kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami
dari siksa neraka" ( Al-Baqarah : 201 )
Di
malam-malam akhir ramadhan ini target utama kita adalah mendapatkan
keampunan Allah s.w.t. Inilah yang disebut dalam jawapan nabi s.a.w
kepada Aisyah r.a :-
وقالت عائشة ـ رضي الله عنها ـ : يا رسول الله إن وافقت ليلة القدر، فما أقول ؟ قال: قولي: اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني
Ertinya
: "Berkatalah Aisyah , Wahai Rasulullah, jika aku berkesempatan bertemu
Malam Al-Qadar, apakah yang perlu aku katakan (doa) ? Bersabda Nabi : "
Sebutlah doa " Ya Allah sesungguhnya dikaulah maha pengampun , dan amat
suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan"