Wednesday, July 17, 2013

TauBat Yang Tertangguh - PaRT 2




Pada suatu hari, pagi-pagi sekali, Haji Ibrahim datang menemui Syeikh Mabruk dan memberinya kerja menggali kubur keluarganya yang baru meninggal. Kali ini yang meninggal adalah anak lelakinya. Inilah yang kelima kalinya Haji Ibrahim kematian anak.

Se­tiap tahun kesedihan Haji Ibrahim selalu berulang, kerana setiap kali dikurniai seorang putera, maka tidak berapa lama permata hatinya itu meninggal dunia.

Syeikh Mabruk sangat terharu. Dia berkata kepada Ibrahim dengan nada sinis:

"Sesungguhnya engkaulah yang lebih layak mendoakannya berbanding aku. Engkau sudah haji. Sudah berkunjung ke makam Nabi. Aku apa? Aku hanya berkunjung dari satu penjara ke penjara yang lain dan dari kaki lima ke asrama kanak-kanak nakal. Ketakwaanku kepada Tuhan pun telah engkau lihat sendiri. Bagaimana mungkin aku boleh mengangkat wajahku memohon untuk orang lain?"

Namun Haji Ibrahim terus merayu sambil menangis: "Sampai parau suaraku berdoa, telah kulakukan solat dan puasa, namun langit belum menyambut doaku. Aku mohon sangat, doakanlah puteriku satu-satunya, wahai Syeikh Mabruk. Allah lebih mengetahui isi hati manusia. Tolonglah aku, doakanlah puteriku. Ja­ngan engkau tolak permohonan ayah yang ma­lang ini."

Selepas mengucapkan kata-kata itu, Haji Ibrahim teresak-esak dengan wajah yang sangat menyedihkan. Betapa luluh hati Syeikh Mabruk melihatnya.

Tanpa diduga tiba-tiba Syeikh Mabruk menadahkan kedua-dua tangannya tinggi-tinggi dengan penuh kesungguhan, meskipun wajahnya nampak seperti orang yang menahan malu menatap ke hadirat Tuhannya. Dengan sesegala kerendahan hati dan di antara derai air matanya, ia memanjatkan doa kepada Tuhannya:

Ya Rabbi, sembuhkanlah anak itu, kerana tiada lagi yang kuasa menyembuhkan kecuali Engkau, ya Tuhan, berilah dia kesihatan, kerana tiada yang mampu memberinya kecuali Engkau, ya Tuhan."

Setelah Mabruk menyelesaikan doanya, tanpa ada yang menyuruh kedua-dua lelaki itu berpelukan sambil menangis. Satu peristiwa yang belum pernah mereka alami sejak lahir ke dunia. Tidak lama kemudian Haji Ibrahim pun pulang dan mereka berpisah.
Keesokan harinya, Haji Ibrahim datang semula ke perkuburan itu mencari Syeikh Mabruk. Dia mencari ke setiap penjuru, namun Syeikh Mabruk tidak kelihatan. Haji Ibrahim bertanya kepada orang-orang yang berpapasan dengannya:

"Di mana Syeikh Mabruk? Tunjukkan kepadaku di mana dia! Puteriku sudah sembuh dari lumpuhnya! Dia sudah boleh berdiri dari kerusi rodanya dan sudah boleh berjalan sendiri. Doktor kata peristiwa itu sebagai sesuatu yang ajaib. Aku mahu jumpa Syeikh Mabruk, di mana aku boleh menemuinya? Katakan, di mana?"

Haji Ibrahim tidak tahu apa telah berlaku kepada Syeikh Mabruk. Su­buh tadi, Syeikh Mabruk telah berpulang ke rahmatullah. Dia meninggal setelah selesai menyampaikan permo­honan ampunnya, sebagaimana yang biasa ia laku­kan sebelum tidur. Mabruk sentiasa memohon kepada Tuhannya dengan doa ini:

"Tuhanku, ampunilah aku. Tiada yang kuasa mengampuni segala dosaku, kecuali Engkau. Tuhan­ku, betapapun banyaknya dosaku, semuanya takkan membawa kerugian bagi-Mu. Dan betapapun banyaknya taatku, takkan membawa manfaat sedikitpun bagi-Mu, ya Tuhan. Engkau Maha Kaya lagi Berkuasa di alam semesta ini.

"Tuhanku, betapapun besarnya dosaku, keampunan-Mu lebih agung dari semua itu. Betapapun besarnya kejahatanku, ihsan-Mu lebih besar daripada semua yang ada.

"Maha Suci Engkau, ya Tuhan, begitu luas rahmat dan pengetahuan-Mu. Kasihanilah aku, ya Tuhan, kerana kelemahanku dan ketidak mampuanku ini. Engkau sendiri telah berfirman:

"Manusia diciptakan dalam keadaan lemah."

" Oh Tuhan, terimalah dan tempatkanlah aku bersama golongan yang suka merendah diri yang selalu takut kepada-Mu.

"Oh Tuhanku, Engkaulah Tuhan dan aku hamba-Mu. Engkau Wujud dan aku tiada. Maha Suci Engkau, aku tidak pernah memiliki dan berkuasa terhadap diriku sendiri, walau sedetik pun.

"Oh Tuhanku, aku serahkan diriku kepada-Mu. Kuserahkan segala kelemahanku kepada-Mu. Kuserahkan hakikat diriku kepada-Mu. Kuserahkan segala iradatku kepada-Mu. Kuserahkan hidupku kepada-Mu. Tiada yang lebih mampu dan lebih kuat kecuali Engkau, ya Tuhanku!

"Kerana Engkau, aku hidup. Kerana Engkau, aku mati. Kerana Engkau, aku dibangikitkan semula. Kerana Engkau, kuterima pengampunan. Dan kerana Engkau juga, aku dapat memasuki syurga-Mu."

***

Denyut nafas Syeikh Mabruk keluar satu demi satu, keluar lalu terbang ke langit menyambut datangnya fajar dan azan Subuh pagi itu. Hidupnya diserahkan semula kepada Tuhannya.

Berakhirlah kisah seorang manusia dari kumpulan terbuang yang banyak berbuat kesalahan, namun selalu mencuba mendekatkan diri kepada Tuhannya. Sudah tentu dia lebih baik dari orang yang selalu merasa diri paling taat, paling baik, atau paling soleh tetapi pada waktu yang sama kesombongannya lebih besar berbanding ketakwaannya.

Seorang hamba diampuni Tuhan, kerana dia tahu diri, tahu menempatkan dirinya. Meskipun dia berasal dari kum­pulan yang terdampar. Meskipun dia keluar dari pintu-pintu yang sempit di lorong-lorong yang remang.

Selesai

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino