Saturday, January 30, 2010

Koleksi Gambar Barangan Nabi Muhammad


Subhanallah, kita beruntung dapat menatap gambar barangan Rasulullah SAW. Foto-foto ini kebanyakan adalah koleksi yang tersimpan dari berbagai tempat di beberapa negara: Muzium Topkapy di Istambul Turki, Jordania , Iraq dan negara-negara Timur Tengah lainnya. Selamat merasakan kelazatan menatap peninggalan- peninggalan ini. Semoga kerinduan kita semakin memuncak kepada Nabi Muhammad S.A.W, Kekasih Allah…Insya-allah.

Baju gamis Nabi SAW yang lusuh dan robek-robek. Ya Allah … betapa sederhananya baju pemimpin dunia yang suci dan agung ..!!

Rasa nak menitik air mata melihat pakaian dan barangan peribadi Rasulullah SAW. Baginda yang sememangnya mendapat tempat di Syurga tertinggi pun begitu zuhud sekali.
Kita begitu sibuk mengumpul harta dunia sedangkan hidup di dunia hanya sementara sahaja. Kehidupan di Akhirat adalah kehidupan yang kekal. Jika di dunia yang fana ini kita begitu cintakan dunia, layakkah kita nak masuk Syurga. Adakah kita mampu menahan siksaan api neraka?
Gambar-gambar ekslusif ni dikongsikan dengan tujuan supaya kita muhasabah diri kita. Kita ikhlas berbelanja seluar Levi’s yang berharga RM200 +, RM60-RM70 untuk sehelai t’shirt, berapa ratuskah yang kita ikhlas keluar untuk jalan Allah?
Kita sanggup menonton siaran langsung bolasepak dari menghayati Maal Hijrah, kita sanggup bersengkang mata mengadap laptop dari sembahyang tahajjud, kita mengagungkan pemimpin yang macamana? Kita mengamalkan riba dalam jual beli, kita tak kisah halal haram dalam kehidupan. Kita menghina mereka yang ingin memperjuangkan Islam . Ya Allah tunjukkan kami jalan yang benar dan ampunkan dosa kami.
Sama-sama peringat. Keranda dan makam Nabi Agung, Nabi Muhammad SAW
Kongsikan bersama teman-teman.



Share

Thursday, January 28, 2010

Kampung cantik dipendalaman China


Thursday, January 21, 2010

Facebook: Anda penentu halal haramnya



Laman jaringan sosial Facebook atau singkatannya FB, kini terus menjadi fenomena bagi pengguna internet di Malaysia.

Penggunanya dikatakan bukan sahaja sahaja merangkumi peringkat usia kanak-kanak, remaja dan dewasa malah sehingga golongan berumur lebih dari 50 tahun.

Menurut laporan statistik terkini yang dikeluarkan syarikat Facebook, mereka kini mempunyai 350 juta pengguna aktif diseluruh dunia.

Dari jumlah itu, seramai 1.1 peratus atau 3.85 juta penggunanya adalah rakyat negara Malaysia dan sebilangan darinya adalah pengguna Islam.

Manakala lebih daripada 65 juta juta pengguna aktif Facebook juga mengakses melalui peranti mobile mereka.

Facebook produk Yahudi?

Hukum penggunaan Facebook ini pernah menjadi pertikaian di kalangan pengguna Islam apabila terdapat maklumat yang mendedahkan pengasasnya, Mark Zuckerberg adalah seorang Yahudi sekaligus meletakkan bahawa ianya adalah produk bangsa itu.

Malah lebih berat lagi apabila maklumat yang tidak dipastikan kesahihannya menyebut Mark Zuckerberg menggunakan perniagaan Facebooknya membiayai Israel menyerang umat Islam di Gaza, Palestin tersebar luas di kalangan pengguna Islam.

Polemik itu juga telah menyebabkan ada kumpulan tertentu melancarkan kempen boikot dengan menyeru orang Islam tidak lagi menggunakan jaringan Facebook kerana didakwa boleh membawa kepada haram akibat menguntungkan Yahudi.

Namun menjadi persoalan adakah betul jika pengharaman dibuat atas asas bahawa ianya hanya produk Yahudi?

Nabi Muhammad SAW diriwayatkan dalam hadis yang sohih telah berurusan dan membuat transaksi jual beli dan cagaran dengan seorang yahudi, iaitu:

أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم اشْتَرَى طَعَامًا من يَهُودِيٍّ إلى أَجَلٍ وَرَهَنَهُ دِرْعًا من حَدِيدٍ

Ertinya : "Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan dari seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda SAW" ( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841)

Ianya menjelaskan bagaimana Islam membenarkan umatnya membeli, menjual, menggunapakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi, selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal.

Mengharamkan pembelian atau penggunaan sesuatu produk atau perkhidmatan hanya dengan alasan ia milik Yahudi, boleh mengheret kita terjebak kepada perbuatan MENGHARAMKAN APA YANG HALAL, yang mana perbuatan itu sama buruknya dengan MENGHALALKAN APA YANG HARAM.

Malah perbuatan anti Yahudi secara semberono begitu adalah bersifat perkauman yang dibenci oleh Islam.

Bila Facebook menjadi Haram

Hukum mengguna dan membuka akaun Facebook pada asasnya adalah 'Harus' atau dibenarkan selagi tidak melanggar batas syariat Islam.

Malah jika ia digunakan untuk kemaslahatan (kebaikan) Islam, maka ia menjadi sangat digalakkan.

Namun ianya boleh menjadi haram jika kemudahan jaringan sosial ini disalahguna bergantung kepada matlamat seseorang.

Facebook sepatutnya dijadikan sebagai alat komunikasi bersama rakan-rakan, medan perbincangan, ruang merapatkan ukhuwwah dan menambah pengetahuan secara berhemah.

Malangnya ada diantara kita membuka akaun Facebook hanya untuk suka-suka, betul-betul untuk 'bersosial' tanpa ada sebarang tujuan bermanafaat.

Apatah lagi, Facebook kini juga dilengkapi aplikasi 'third party' seperti kuiz dan permainan online.

Keasyikannya kadang-kadang mampu menjadikan pengguna itu ketagih dan hanyut dalam dunia sendiri sehingga melupakan dunia luar.

Maka tidak hairanlah jika kajian Facebook sendiri menyebut rata-rata penggunanya menghabiskan lebih dari 55 minit sehari mengadap laman ini.

Islam melihat mereka yang menghabiskan masa di Facebook dengan aplikasi yang melalaikan tanpa sebarang tujuan, boleh menjadi haram sama seperti pembabitannya dalam aktiviti kosong yang lain.

Malah lebih teruk lagi jika penggunaannya membuahkan fitnah menyebabkan institusi keluarga, masyarakat dan negara menjadi porak peranda.

Dalam satu kes yang berlaku 24 Januari 2009, seorang pemuda, Edward Richardson yang berasal dari London, dihukum penjara 18 tahun kerana membunuh isterinya Sarah, setelah mengetahui isterinya itu menukar status 'maried' kepada 'single' pada profile Facebooknya.

Beberapa kes lain juga berlaku termasuk dalam negara ini sehingga terdapat kes seseorang individu itu disiasat oleh pihak berkuasa kerana komen-komennya dalam blog yang berbaur hasutan dan ancaman yang didakwa boleh mewujudkan ketegangan.

Maka persoalan haram dan halal berhubung perkara ini wajar dipulangkan kepada pengguna masing-masing.

Hanya anda tahu bagaimana anda menggunkan kemudahan jaringan sosial ini sama ada memberikan banyak manfaat atau mudarat.

Tepuk dada tanya Iman..
Share

Sunday, January 17, 2010

Keputeraan SULTAN NEGERI KEDAH


Merafak sembah setinggi Tahniah KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA
AL SULTAN ALMU'TASIMU BILLAHI MUHIBBUDDIN
TUANKU ALHAJ ABDUL HALIM MU'ADZAM SHAH IBNI
ALMARHUM SULTAN BADLISHAH
D.K., D.K.H., D.K.M., D.M.N., D.U.K., D.M.K., D.K. (Kelantan), D.K. (Pahang), D.K. (Selangor), D.K. (Pe...rlis),
D.K. (Negeri Sembilan), D.K. (Johor), D.K. (Terengganu), D.K. (Perak), D.K. (Brunei), D.P. (Sarawak), D.U.N.M.,
S.P.M.K., S.S.D.K., D.H.M.S., D.G.M.K., Grand Cordon of The Order of the Rising Sun of Japan,
Bintang Maha Putra Adiprana (Indonesia), Order of the Rammata Thailand,
Honourable Knight Grand Cross Order of the Bath of U.K., Asso. Knight Order of St. John.

                                                SULTAN NEGERI KEDAH DARUL AMAN .

Sempena Keputeraan Baginda


 Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Sir Almu'tasimu Billahi Muhibbudin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah


Lagu negeri Kedah:

Allah selamat Sultan Mahkota
Berpanjangan usia di atas Takhta
Memelihara agama Nabi kita
Negeri Kedah serata-rata

Moga sultan dipanjangkan umur dan selalu berada bawah rahmat Allah s.w.t.
Share

Violin Love


Luahan Hati Wanita... Untuk Insan Bergelar Lelaki...




"Terlalu sukar untuk meluahkan rasa hati terhadap lelaki. Begitu payah utk menyatakan hasrat hati. Begitu kelu lidah untuk mengucapkan apa yang kami rasa terhadap lelaki. Kami tidak mengharapkan terlalu banyak dari lelaki, yang paling penting kasih sayang dari lelaki yang dikasihi. Kesanggupan lelaki untuk memelihara kebajikan dan maruah kami.
Kami benci lelaki yang terlalu khayal dengan kecantikan luaran wanita, lupa akan kecantikan itu hanya bertahan sekejap sahaja. Kami bukan barang hiasan untuk dinilai sebegitu rupa, kami insan yang diciptakan Allah untuk menghiasi hidup lelaki.

Perhiasan kami bukan emas dan permata, tapi akhlak dan budi untuk menyenangkan hati lelaki. Mengapa lelaki sekarang begitu buta untuk melihat itu semua. Ramai wanita dipinggirkan kerana tidak mempunyai rupa paras menawan sedangkan yang cantik jelita dipuja-puja. Adakah semurah itu penilaian lelaki terhadap wanita?

Wahai lelaki, mengapa begitu mudah mengeluarkan kata-kata kesat. Sakitnya hati kami bila mendengarnya. Siapa tahu dalammnya parut hanya sepatah kata-kata kesat. Bukankah lelaki tahu betapa jiwa kami terlalu lembut, mudah tersentuh. Mengapa selalu lupa bila berkeadaan marah. Mengapa? Mengapa? Kami tidak mahu dilayan seperti lelaki, juga seperti insan terpinggir.

Walaupun kehadiran kami dalam hidup lelaki adalah untuk berbakti kepada lelaki, tapi usah diri kami dipandang remeh. Ingatlah tanpa kami takkan lahir lelaki bijak pandai dan ternama, takkan ada pejuang dan perwira. Hidup lelaki akan sepi tanpa kehadiran kami. Setiap hari di dada akhbar banyak cerita terpampang, kisah kehormatan wanita dicabuli, penderaan, dan macam-macam lagi. Membuatkan kami takut pada lelaki. Beginikah sikap lelaki terhadap wanita hari ini, bagaimana hendak kami sandarkan kepercayaan untuk membela maruah kami. Sungguh sedih mengenangkan maruah kami dikoyak koyak kan... seumpama cebisan kertas yang dipandang tanpa nilai.

Ramai lelaki hari nie suka menabur janji-janji kosong untuk mendapatkan kasih sayang dari kami. Setelah dapat apa yang diingini, semua janji janji terbang melayang-layang entah kemana. Tinggalkan kami dalam keadaan pengharapan. Mengapa kami diperlakukan begini. Apa salah kami?

Maaf kiranya, luahan ini mencabar ego lelaki. Bukan niat untuk membangkitkan kemarahan di jiwa lelaki, tapi sekadar menyedarkan sebahagian lelaki yang belum sedar sedar. Ingatlah apa yang kita lakukan di dunia ini pasti mendapat balasan dari Allah kelak..."


Share

Sunday, January 03, 2010

Betapa kerna cinta


ering saja cinta itu ditafsir dengan mudah..tidak terlihatkah wahai si pemburu cinta??apa itu cinta yang di tafsikan Al-Quran dan As-sunnah?

bahkan kerana dalamnya erti cinta itu..Abu Bakar membiarkan saja runcing batu menusuk kakinya..biarkan saja ia berdarah...betapa pun sakit ia rasa, sakit itu masih boleh ditanggung.. dari sakit menyaksikan kekasih ALLAH terluka..biarkan saja airmata terembes keluar kerna tak tertahan sakitnya..dari melihat kekasih ALLAH terjaga dari ribaannya..

Cinta..si Berlian cinta..

Betapa kerna cinta..sang Ibu mengucup dahi anaknya dengan penuh mesra..
Betapa kerna cinta..sang ayah berpenat lelah mencari rezeki..
Betapa kerna cinta..seorang guru berhempas pulas mengerah otak..menabur ilmu..
Betapa kerna cinta..seorang anak yang soleh sentiasa mengalirkan airmata mendoakan ibu dan ayahnya..
Betapa kerna cinta..seorang yatim mendambakan kasih ayahnya..
Betapa kerna cinta..seorang sahabat sanggup berkorban demi memelihara sahabatnya..
Betapa kerna cinta..seorang kaya mengasihi seorang miskin..
Betapa kerna cinta..kita menjadi manusia yang digelar khalifah..
Betapa kerna cinta... manusia disesatkan kerna jahilnya di dalam mentafsir dan menggunakan cinta....... .

Duhai Pemilik Nyawaku..
Bukakanlah daku pintu-pintu cinta..dari insan yang mencintai-Mu. .
Peliharalah daku dari panahan cinta yang tiada berkesudahan. .
Bantulah aku melawan gejolak di dalam dada..
Tika aku alpa dengan cinta kepada mahkluk-Mu.
Lemparkanlah padaku secebih ujian agar aku bisa insaf..
Amin Ya Rabbal alamin..



Share
 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino