Sunday, May 09, 2010

Cinta Tak Semestinya Bersatu


Salah satu keindahan dalam kehidupan ini adalah percintaan. Alangkah manisnya hidup bila dihiasi dengan bunga cinta yang indah mewangai. Terasa tarawang-awangan di langit tujuh. Setiap saat detik berlalu asyik terkenangkan si dia. Apa sahaja yang si dia lakukan pastinya menyenangkan.
Tapi jangan ingat panas kan sampai ke petang. Jangan ingat air tenang banyak buaya. Begitulah jugak dengan percintaan. Bukanlah setiap masa percintaan itu manis. Kadangkala percintaan itu lebih pahit dari hempedu. Tak semua percintaan akan sampai ke jinjang pelamin, banyak yang tewas di persimpangan jalan. si dia yang suatu masa dulu menjadi pujaan hati, hari ini menjadi seorang musuh ketat, nak pandang mukanya pon terasa sesuatu yang memualkan. Kenapa? 

Cinta itu tak semestinya bersatu,tetapi sebagai tanda cinta itu benar-benar sejati, maka harus lakukan yang terbaik dalam hidup sebagai membuktikan benar-benar menyintainya. Cinta yang sejati tidak menuntut kita ke jalan yang salah dan membawa kemusnahan hidup….

Kadang-kadang kita menyukainya. Terkadang terlalu menyukainya. Hampir-hampir mencintainya. Bahkan sudahpun mencintainya, tanpa disedari. Namun menyukai bukan semestinya mencintai. Jika sudah terlanjur mencintai, cintailah seikhlasnya. Terimalah seadanya. Mencintai bukan semestinya memiliki. Pengorbanan yang paling besar ialah membahagiakan yang dicintai.. Walaupun tak berupaya memilikinya.

Tidak dinafikan kegembiraan dan kepuasan hati seseorang ialah apabila berjaya memiliki apa yang disukai, apa yang dicintai dan diidamkan selama ini. Setelah puas berkorban, berusaha sedaya upaya, apakah lagi yang paling membahagiakan selain memiliki apa yang didambakan? Namun terkadang apa yang kita miliki bukanlah kekal milik kita. Jika kita menganggap sedemikian, seringkali kita cenderung untuk menaklukinya. Memiliki bukan semestinya menakluki...


Selagi kita fahami realiti dan tidak terikat dengan emosi. Pasti konklusinya mampu kita capai dengan baik. Antara kita, mungkin ada peristiwa yang menjadi kenangan abadi. Namun tidak bermaksud kita mengagungkannya. Jadikan ia sekadar memori untuk diri sendiri. Sekadar nostalgia untuk diimbau. Biarlah ia menjadi khazanah yang berharga, atau mungkin sahaja hilang dipupus masa. Tuhan yang menentukan, bukan kita.

Benarlah, cinta tidak mampu memenangkan segala. Cinta tidak membawa segala kesempurnaan hadir ke sisi. Tetapi, ia mengajar kita menerima sesuatu seadanya. Cinta juga bukan semestinya bersama. Cinta itu untuk memastikan orang yang dicintai bahagia. Terima kasih kerana pernah menerima diri ini sebagai insan istimewa. ..


http://gadiskalispeluru.blogspot.com/

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino