Sunday, June 21, 2009

**Cara Membuat Alarm Pada Komputer Untuk Kejutkan Tidur


Siapapun pastinya menginginkan agar bangun tidur tepat pada waktunya supaya tidak terlambat untuk bersolat dan pergi kerja ataupun menghadiri kelas. Pelbagai cara dilakukan seperti ada yang mengamalkan rutin dan disiplin dengan tidur malam lebih awal agar dapat bangun tidur dengan tepat pada waktunya dan bangun dengan keadaan segar. Disini saya ingin memberi tip untuk membuat Alarm pada Komputer/Laptop untuk kejutkan tidur bagi yang payah untuk bangun tidur. Tips ini juga boleh diubah suai untuk membuat peringatan dan sebagainya.

Buka Aplikasi windows Scheduled Tasks melalui Start Menu.

» Klik Start Menu -> Programs -> Accessories -> System Tools -> Scheduled Tasks.

Setelah Paparan "Scheduled Tasks" dibuka, lalu klik kanan mouse pada area kosong di bawah "Add Scheduled Task" item. Sebuah popup-menu akan muncul, dan pilih [New] lalu klik [Scheduled Task]. Sebuah task baru muncul dan berikan nama. contoh: beri nama "Alarm".

Klik untuk besarkan Gambar


Klik untuk besarkan Gambar

Selesai memberi nama task baru, klik kanan mouse pada task "Alarm", maka popup-menu akan muncul dan pilih [Properties] . Paparan "Alarm" ditampilkan dan disini kita perlu melalukan pengaturan seperti berikut:

- Pada tab "Task", Klik [Browse] dan cari file-file berformat audio yang sesuai dijadikan sebagai Bunyi Alarm. Format audio dari file yang dipilih sebaiknya berformat wav,mp3 atau mid. Pilih file audio yang berbunyi keras ataupun tidak sedap didengar. Sebagai contoh dengan memilih file audio dengan alamat "D:\My Music\Lagu Techno\Audio Style.mp3".

Klik untuk besarkan Gambar

Setelah itu tick (tanda)pada 2 item pilihan iaitu:
[√] Run only if logged on
[√] Enabled (scheduled task runs at specified time

Dan Klik [Apply]

- Setelah itu, pada tab "Schedule" -> klik dan setkan jam berapa anda ingin dibangunkan.

Klik untuk besarkan Gambar


Contohnya:

Scheduled Task: Daily
Start Time: 6:00
Scheduled Task Daily: Every 1 day(s)

Klik [Apply] dan selesai.

Program ini akan beroperasi apabila tiba jam 06:00 AM.

- Pada tab "Settings" -> klik dan kosongkan semua tanda ataupun pastikan tiada apa-apa tanda, kecuali pada "Wake the computer to run this task." (biarkan ditanda bagi tujuan jika komputer berada dalam posisi Standby) dan Klik OK.

Sekarang task "Alarm" sudah beroperasi, Pastikan sound speaker pada Komputer anda di setkan dengan volume yang tinggi.

Selamat Mencuba..

credit to
Ukiran Cinta ™

0 comments:

 

.:GaDiS KaLiS PeLuRu:. Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino